SJs bokningssysem igen Trendspaning 2536 2017.11.10 
SJs bokningssystem igen Trendspaning 2536 2017.11.10



Bokade biljett över nätet.

Fick ett boknngsnummer som innehöll O eller 0.

Det vållade förstås problem nä jag skulle skriva ut biljetten.

Var det 0 dvs nolla eller O dvs bokstaven ?

Ett typisk exempel på hu systamutvecklare inte ser det frågan från kundens synpunkt.

Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
SJ:s bokningssystem igen. Trendspaning 2403 2017.10.11 
SJ:s bokningssystem igen. Trendspaning 2403 2017.10.11



Fungerar inte.

Det var länge sedan jag först klagade på deras bokningssystem.

Med tilltagande s.k. digitalisering så ökar sårbarheten.

Två frågor:

1.Hur skyddar man IT-systemen?

2.Vad gör man, om systemen ändå havererar?



Det är inte bara SJ:s ledning som behöver tänka på detta?



Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Easyfairs igen Trendspaning 2502 2017,10.10 
Easyfairs igen Trendspaning 2502 2017,10.10



Incheckning av gäster.

Jag är tyvärr bortskämd med det som kallas Seamless shoppng eller incheckning.

Handeln har lärt sig att det skall vara friktionsfritt, annars mister de kunder.

Det var det också på modeföretaget H&M:s bolagsstämma

Det var fel på min kollegas förnamn, men det löstes på en minut. Friktionsfritt. Han fick sin röstdosa med ett leende.



Easyfairs från Göteborg anordnar mässor i Kista.

Idag om Ekonomi.

Easyfairs visar minskande omsättning och går med brakförlust!

Frågan när de går i konkurs?



Varför?

Jag får inbjudningar med färdiga inträdesbiljetter från dem.

När jag gått dit, har det hänt ett antal gånger att de plötsligt inte hittar mig och andra i inchecknings systemet, vilket vållar strul. Friktion

Jag har givetvis tagit reda på varför, vem som gjort systemet.

Det är gjort i Belgien.



Strul i våras igen.

Fast jag hade med mig ett utskrivet entrekort, så fungerade det inte igen!

Jag uttryckte mitt missnöje igen, och det skulle jag inte ha gjort.

Ansvariga chefskor, bestående av en s.k syförening. förklarade att de inte kunde göra något åt systemet, och att jag inte borde klaga utan tiga och lida.

Jag fick inte vara med i deras syförening mer,

för att citera Orlogs visa. Galghumor.

Jag förbjöds komma in fast jag hade papper, att jag bjudits.

Så går det när man har billig personal, som beter sig som sopor när det gäller service?



Besök igen med en kollega. Inte många besökare.



Vi hade oturen att i brist på vimmel och besökare stöta på den s.k lättkränkta.

Då ryckte hela den s.k syföreningen ut

Den s.k ordföranden? förklarade att jag inte fick komma in av två skäl

1.Jag hade klagat på deras dåliga it-system

2.Jag saknade {b]kompetens inom ekonomi för att besöka denna mässa. (Jag hade inte med mina universitetsbetyg!]

Vi uppträdde lugnt och städat, och min kollega försökte förgäves lugna ner dem. Han bevittnade cirkusen med förvåning.

Då bad jag dem hämta VD:n hos en av utställarna, vi tänkt besöka.

Han kom ner och kände igen mig. Jag blev ändå inte insläppt.

Fast han betalt för att bjuda in besökare.

Avtalsbrott?

Vi gick tvärs över gatan och inledde vårt möte

VD;n undrade, vad som pågick. Vi berättade om IT-strulet

Vi frågade, hur han upplevde mässan, Han kan IT som utvecklare

"Von Oben attityd" och oflexibilitet, när det gällde IT-systemen.Och väldigt kostsamt.

Skall de porta honom också?



Kanske dags för ledningen i Göteborg att städa trappan uppifrån i Kista

Att behandla besökare och utställare fel kanske är förklaringen till förlusten?

Jag har kontaktat flera av utställarna, som nu fått reda på varför jag inte dök upp. De blev inte glada.

De betalar ju dyrt, och vill ha besökare.

I Göteborg är man känd för s.k. "goa gubbar".

I Kista verkar man agera tvärtom?



Nu vet Du varför?

Det är långt ifrån sömlöst, att släppas in hos Easy Fairs,

därför tappar de besökare?

Till skillnad från mig, som har mål i mun, så tiger de flesta, lider och försvinner.

Det drabbar utställarna, de får inte sålt!

Syföreningen på EasyFairs skulle kunna lära av hur det går till att checka in friktionsfritt på t.ex en bolagsstämma

För att låna en galghumoristisk formulering från salig Loffe.

Det verkar som syföreningen

gjort ordentligt i det blå skåpet.

Utställarens fru är advokat och bra på avtalsbrott!

Forts. följer!

[ kommentar 1 ] ( 7 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
IBM -förr och nu Trendspaning 2421 2017.07,21 
IBM -förr och nu Trendspaning 2421 2017.07.21



Förr

Om man valde IBM och det blev fel

- fick man ändå inte sparken.



Nu

Om man väljer IBM och det blir fel

- nu får man sparken.

T.ex Transportstyrelsen

Tiderna förändras, men inte IBM?

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g- ... -starten-/



Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Citybanan invigd Trendspaning 2017.07.13 
Citybanan invigd Trendspaning 2017.07.13



17 miljarder kostade det!

Getingmidjan är två spår söderut, som tåg och pendeltåg ha delat på.

På Centralen fanns två perronger med fyra spår.

Två i varje riktning, eftersom det är två olika linjer, som möts.



Bara en perrong nu istället.

Dessutom har inte trafiken delats upp i en sida i varje riktning.

Kan man logistik, så ser man att det skapat en ny getingmidja som reducerar den nya kapaciteten till hälften.



Tillgängligheten sämre.

På Centralen finns en korridor från T-banan till perrongerna på stationen.

Från korridoren är det en trappa upp till perrongen eller en hiss.

Från den nya perrongen nere i Citybanans tunnel är det långt väg upp till den korridoren,

Ett antal trappor och långa korridorer

mellan dem att passera, vilket tar tid.

Eller också an man ta tre olika hissar med långa korridorer emellan.



Dålig kunskap om flöden.

Jag har noterat det förut att i Usa med sina nöjesparker kan man det mycket bättre.

Citybanan är en dyr besvikelse för 17 miljardet i detta avseende.

Tidigare ha jag sett det i Mall of Scandinavia i Solna. och i ett varuhus i Malmö.



Dyr kunskapsbrist.

Not invented here istället för

Stolen with pride and improved?







Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Tågkaos som vanligt Trendspaning 2392 2017.06.22 
Tågkaos som vanligt Trendspaning 2392 2017.06.22



En klippt kabel vållade tågstopp i Stockholm.

Tusentals blev strandsatta.

Reservplaner saknades



Forts.följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Pressbyråns dåliga service? Trendspaning 2371 2017.05.22 
Pressbyråns dåliga service? Trendspaning 2371 2017.05.22



Snabbt betjäna resenärer är affärsmodellen?

Jag passerade genom butiken på övre plan på Stockholm C på väg till ett tåg.

I ett ställ med pocket böcker hittade jag vad jag sökte en mysdeckare Fågelskådaren.



Anställd för att laga kaffe åt sig själv?

Bredvid bokstället fanns en kaffeautomat, där en anställd flicka omständligt lagade till sitt kaffe.

Hon såg att jag tog boken för att betala.

Jag gick till kassan, och fick vänta ,medan hon mixtrade med sitt kaffe, utan att bry sig om mig.

Så småningom påkallade jag hennes uppmärksamhet.

Hon tog ändå lång tid på sig att lämna kaffeapparaten och komma till kassan med muggen i handen.



Hon var kränkt för att jag avbrutit hennes kaffefixande.

-Jag är ingen hund?

-Nej, men Du får betalt för att betjäna kunder i första hand, inte fixa eget kaffe!



Många ungdomar är lättkränkta numera.

Det har jag sett i flera sammanhäng.

På gymmet på eftermiddagen förde jag det på tal bland deltagarna.

Alla hade liknande erfarenheter.

En trend bland ungdomar numera? Att vara lättkränkt!

Hur kommer då framtiden att se ut?

Forts. följer















[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
EasyFairs och mässan Ecommerce Trendspaning 2559 2017.05.10 
EasyFairs och E-Ccommerce Trendspaning 2559 2017.05.10



Incheckning av gäster.

Jag är tyvärr bortskämd med det som kallas Seamless shoppng eller incheckning.

Handeln har lät sig att det skall vara friktionsfritt, annars mister de kunder.

Det var det också på modeföretaget H&M:s bolagsstämma på onsdag eftermiddag.

Det var fel på min kollegas förnamn, men det löstes på en minut. Friktionsfritt



Easyfairs från Göteborg anordnar mässor i Kista.

Idag om E-Commerce.

Easyfair visar minskande omsättning och går med brakförlust!

Frågan när de går i konkurs?



Varför?

Jag får inbjudningar med färdiga inträdesbiljetter från dem.

När jag gått dit, som i morse har det hänt ett antal gånger att de plötsligt inte hittar mig och andra i inchecknings systemet, vilket vållar strul. Friktion

Jag har givetvis tagit reda på varför, vem som gjort systemet.

Det är gjort i Belgien.



Strul idag igen.

Fast jag hade med mig ett utskrivet entrekort, så fungerade det inte igen!

Jag uttryckte mitt missnöje igen, och det skulle jag inte ha gjort.

Ansvariga chefskor, bestående av en s.k syförening. förklarade att de inte kunde göra något åt systemet, och att jag inte borde klaga utan tiga och lida.

Jag fick inte vara med i deras syförening mer, för att citera Orlogs visa

Jag förbjöds komma in fast jag hade papper, att jag bjudits.

Så går det när man ha billig personal som beter sig som sopor.



Inte många besökare.

Medan de föreläste för mig, hann jag lägga märke till att det inte var så många som kom, och många som avvisades som jag med sina biljetter. De fick skiva in sina uppgifter igen.

Man undrar på vilken soptipp de rekryterar sin incheckningspersonal och hittat sitt IT-system?

Jag hade kontaktat flera av utställarna, som nu fått reda på varför jag inte dök upp. De blev inte glada. De betalar ju dyrt, och vill ha besökare.



Missnöjda kunder röstar med fötterna.

Men de berättar för andra. Det hann jag göra före stämman hos H&M.

En del aktieägare hade tänkt besöka mässan och ville höra vad jag tyckte.

När de fick höra min historia, så beslöt de att avstå.

Besökarantalet är lågt på Easy Fairs massor och sjunkande!



Nu vet Du varför?

Det är långt ifrån sömlöst. att släppas in hos Easy Fairs,

därför tappar de besökare.

Till skillnad från mig, som har mål i mun, så tiger de flesta. lider och försvinner.

Det drabbar utställarna, de får inte sålt!

Syföreningen på EasyFairs skulle kunna lära av hur det går till att checka in friktionsfritt av H&M, om de ens blir insläppta?



PS.

Detta e mail kom nyss från EasyFairs

Du kommer väl imorgon?

Vad tråkigt att du inte kunde komma till oss idag!

Men, vi har öppet även imorgon så att du kan uppleva

ännu en grym dag på Kistamässan tillsammans med oss, våra talare, partner och utställare; som är där helt för din skull!



Missa inte en hall fylld med innovationer, trender och utvecklade system som gör din digitala närvaro både enklare och vassare &; vi ses.

EasyFairs beter sig som en korsning av ett dårhus och en nyårsrevy.

Så går det när man rekryterar chefer och folk utan kompetens.

På deras hemsida skyte de med hur lät det är att besöka dem.

Som vanligt Corporate bullshit!

http://www.easyfairs.com/sv/om-oss/

Tack så mycket Easy Fairs för ett praktikfall på extremt Dålig Service ,som jag kan använda i mina föreläsningar.

Forts. följer.

[ kommentarer 1160 ] ( 2855 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
United - Flyt the Friendly Skies?Trendspaning 2330 2017.04.11 
United Trendspaning 2330 2017.04.11



Nytt lågvattenmärke i service.



Deras motto är: Fly the Frkendly Skies!

Brukar kallas Corporate Bullshit?





Något för ett visst lägprisbolag att ta efter.?



Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05  
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05



Aktien fortsätter att sjunka.

De som lurades köpa aktien, som folkaktie, kan känna sig blåsta.?

Enligt Boston matrisen så är de i byrackehörnet.

Då är nästa steg kyrkogården. En ny teknisk omvärld väntar, som ändrar spelplanen totalt.

Få företag klarar flera varv i modellen.



Företagsledningen är sopor?

Överblivna från riktiga företag? Koncernchefen visade sin privata girighet nyligen genom att inte ta ut semester utan byta den mot miljoner?



De påstår att de :

Är i täten för den digitala världen?

Hur vore det att se till att den nuvarande administrativa apparaten fungerar utan systematiska fel?



Vrålande aktieägare?

Redan på förra stämman påpekades av aktieägare exempel på detta. Telia fortsätter att fakturera kunder för upphörda abonnemang och lämnar dem till kronofogden via sitt dåvarande dotterbolag Sergel Inkasso, om de inte betalar en obefintlig fordran.



Skurkfasoner i stort har vi ju sett inom Telia?,

Men uppenbarligen [också i smått?.

Koncernchefen lovade då att det var åtgärdat,

vilket skulle tas till protokollet.

Det har visat sig vara lögn.

I protokollet finns ingen anteckning,

Protokollföraren har gjort fel, och de två justeringsmännen har också brustit.

Lagbrott också i smått?



Missnöje i år också.

Aktieägare påpekade att brev kommit bort eller inte besvarats.

Flera liknande systematiska fel påpekades.

Det försökte avfärdas med, att enskilda ärenden inte kunde intressera aktieägarna. Insiktströghet?

Det fanns folk utanför som hanterade det..

Jo, vrålade de 700 aktieägarna unisont som fick taket att lyfta på Cirkus.



Vrål.

En ledning utan intresse för att göra sina kunder nöjda, brukar aldrig lyckas göra en turn-around.

Jag passerade några flickor utanför och beskrev ärendena.

De bara följde instruktioner, och hade visst inte gjort fel?

Jag rådde dem att i tid byta jobb till ett kundvänligt företag.

Om Du har aktier kvar. Sälj alla utom en, så blir Du väldigt dyr att administrera för Telia.



Ta förlusten och kvitta bort den.

En företagsledning, som inte lyssna på kunder, brukar aldrig lyckas.

Forts. följer

[ kommentarer 6 ] ( 13 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link

Tillbaks Nästa