Urban Deli- en matupplevelseteater.Trendspaning 1889 2015.09.27 
Urban Deli- en matupplevelseteater.Trendspaning 1889 2015.09.27



En miniversion av en klassisk Saluhall för matälskare.

Alla Dina fem sinnen är engagerade. Du kan shoppa, smaka, äta och uppleva, det är en teater. Det är en ny kedja, som växer till mot ett växande segment.



Casting. Att rollbesätta.

De behöver 200 personer för att hålla sina föreställningar igång. De öppnar nya. På Sveavägen. De fick 3.400 sökande. Med traditionella metoder skulle det inte gå.



De fick ta till IT 4.0 för att klara av det.

De sökande fick fylla i en mall via nätet. Krävde IT-förmåga.

De fick intervjua sig själva med rörliga selfies. Så urskildes personlig utstrålning och förmåga. Casting kallas det, ungefär som hoppfulla i TV-program för göra en uppsjungning och bedöms av en jury. Efter grovsortering fick de som stack ut, gå vidare till mera personliga intervjuer.



200 klarade det, 3.200 dög inte i nuvarande skick.

Trevligt för dem, som klarade av det, men det visar att majoriteten inte har de förmågor som behövs för att livnära sig i den nya upplevelse och service ekonomin. Det behövs nya utbildningsformer. Det krävs, precis som på teatern ,att de blivande skådespelarna är beredda att svettas för att träna upp förmågorna. En aldrig så bra lärare kan aldrig lära en passiv elev att agera.



Det finns mindre krävande teatrar, Mac Donald och Burger King etc.

De ställer också krav på de anställdas teaterförmågor. lksom affärer.



Sjukhus och åldringsvård är också teatrar.

Hur är det med kraven på rollbesättningen där? Politikerna vill använda det som avstjälpningsplats för folk som uppenbart saknar elementär social kompetens, empati och utbildning.



Fabriksekonomin har också ändrats.

Alla enkla jobb har ersatts av automatik. Även de arbetsplatser, som finns kvar, behöver få nya scener. Rena, snygga utmanande och utvecklande arbetsplatser för t.ex.unga kvinnor, så de slipper slita ut sina kroppar i vård- och omsorgsfabriker ungefär, som på 50-talet på arbetsplatser i fabrikerna i Sverige. Nu finns de i Asien.



Vi håller på att byta civilisation och ekonomi snabbt. Politikerna lider av insiktströghet. Centerstämman pågick över helgen. Vad diskuterades där , inte hur de nya kraven ser ut på individer och hur de skall hjälpas utveckla sig.



Du själv då, platsar Du i den nya upplevelseekonomin?

http://www.urbandeli.org/

Forts. följer.





[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Myter om servicesektorn Trendspaning 1878 2015.09.16 
Myter om servicesektorn Trendspaning 1878 2015.09.16



Politiker talar om enkla jobb i service, vård och omsorg.

De vill skicka ungdomar som misslyckats i skolan och är arbetslösa dit. De har inte begripit hur det ser ut.



Urban Deli.

I söndags fanns en beskrivning över hur de bemannade en nystartad restaurang i Stockholm. Massrekrytering. De behövde 200 personer. De fick 3.400 ansökningar, De valde ut vad de sökte efter"servicestjärnor, sköna typer". De använde IT och de möjligheter det gav. De sökande, som var IT-kunniga, som kom ifråga. De andra kunde helt enkelt inte söka

3.200 sorterades bort.



De handlar om en växande upplevelseekonomi.

Kunder och gäster ställer krav på dem som betjänar på deras framtoning , värderingar och social förmåga. Så ser verkligheten ut. Det finns allt mindre enkla jobb längre varken i Industrin.

Så ser verkligheten ut! 3.200 sorterades bort, när företagen kan välja. 93 % uppfyllde inte kraven. Vad göra? Utbilda dem?

Kan patienterna var säkra på att de som behandlar är serviceäss,

eller vad är de?

Forts. följer.











[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Kan själv eller hjälp mig Trendspaning 1864 2015.09.02 
Kan själv eller hjälp mig Trendspaning 1865 2015.09.03



Gamla banker lever gott på att Du inte kan själv, tror du.

Då får de Dig att anlita deras säljare dvs rådgivare och köpa för dyra produkter. Trenden går emot att allt fler kommer på: att de kan själv. Som väl är så är de utsatta för s.k low-end-disruption från nya aktörer typ AvanzA.

Dvs attack av nya företag som är billiga.

Sw hur de annonserar nedan.



Portföljgeneratorn enkel smart och gratis.

"Många vänder sig fortfaranden till den gamla banken i hopp om att få råd från deras säljare. Ofta med resultatet att man investerar i bankens egna fonder med höga avgifter. Det tycker vi är fel.Vi är övertygade att Du själv kan skapa ett bättre sparande. Med portföljgeneratorn kan du själv skapa en 5-stjärnig fondportfölj med en bra allokering utifrån dina sparbehov. Det tar bara ett par minuter och är såklart gratis. Precis som det borde vara.



Skapa din egen fondportfölj redan idag på:

www.avanza.se/portfoljgeneratorn.



Ta ifrån de gamla bankerna deras feta vinster, du kan själv

Forts. följer.



Portföljgenrationr

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Midsommarafton! Trndspaning 1789 2015.06.19 
Midsommarafton! Trendspaning 1789 2015.06.19



Sillen, nypotatisen, jordgubbbarna och snapsen etc..

På något sätt så hör det dagen till. Det enda som inte var tillräckligt bra var förstås vädret. Men vad gör det?

Efter ett par snapsar blir man ändå varm. vi gillar kryddat brännvin. Bästa sorten finns inte längre, det var Ödåkra, så man får trösta sig med Herrgård.

Ha en trevlig helg, bäste läsare.

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Bankerna lägger ner sina kontor, det gör inte ICA Trendspaning 1765 2015.05.15 
Bankerna lägger ner sina kontor, det gör inte ICA Trendspaning 1765 2015.05.15



Välkommen till 25,7,365 ekonomin kära banker.

Bankerna vill att kunderna skall anpassa sig till deras öppettider. Egentligen vill de inte träffa sina kunder? Utom de rika?



ICA banken.

Det öppnar möjligheterna för andra spelare att ta hand om kunderna, dvs de som Wahlroos kallar idioter. Detaljhandelns ICA är ett exempel. De befinner sig redan i vad som kallas Retail dvs detaljhandel. De får in kunderna i sina lokaler. De har öppet nästan jämt. De har kassor där kunderna betalar. För dem är det lätt att kombinera detta med bankverksamhet. Det är klart att de tar chansen i synnerhet när bankchefer fnyser åt den stora massan av 80 % idioter. De är hjärtligt välkomna till t.ex ICA banken.

Kolla vad de erbjuder numera. Allt vad en vanlig bank kan erbjuda.

www.icabanken.se

Forts följer..

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Trendspaning 1762 2015.05.12 
Trendspaning 1762 2015.05.12



Hälften av svenskarna sparar hos nischbankerna

Citat (Skriven av: Christina Söderberg, Compricers sparekonom

Kontakt: christina.soderberg@compricer.se)



Från 71 till 65 %

Handelsbanken, SEB, Nordea och Swedbank har 65 procent av marknaden för inlåning.

För fem år sedan hade storbankerna tillsammans 71 procent av sparmarknaden det vill säga en förflyttning har skett från storbankerna till nischbankerna under dessa år. Enligt en månadsrapport från SBAB har nettosparandet under de senaste fem åren varit 50-50 mellan storbankerna och andra aktörer.

Slut på citat.



Low End disruption.

Som jag tidigare påpekat så är de gamla bankerna utsatta för attack av nya utmanare. Low End disruption pågår för fullt. Det verkar Wahlroos , som jag citerade igår, verkar inte se det? Det är en vanlig åkomma

Forts. följer.





[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Doktorn kan komma med surfplatta. Trendspaning 1740 2015.04.20 
Doktorn kan komma-- med surfplatta. Trendspaning 1740 2015.04.20



Det är en AT-läkare i Kiruna som själv utvecklat sitt hjälpmedel.

Hon använder den för sina samtal med patienten. Hon använder den för att visualisera för patienten. Det kan vara att visa upp röntgenbilder . När patienterna ser skelettröntgenbilden så förstår de bättre.Filmer på Youtube. Hon har tagit fram ett litet kit av saker som hon tycker är bra och som alltid har med i sin platta. Hon kan givetvis nå annat via Internet.



Kan sända uppgifterna till kundens platta.

Uppgifterna är anonyma, men kan inbespara ett besök för patienten.



Sjukvården som fabrik.

Nu är den ju organiserad som en tidig fabrik på 50-talet.

med gamla fast inrotade rutiner dvs ritualer. Nu är det dags att modernisera arbetssättet med de möjligheter som den nya IT-världen kan erbjuda. Sara Lei har börjat i rätt ända med en low end disruption. En lagom komplicerad app.

Det svåra är att ändra arbetssättet. En AT-läkare från en ny generation ser möjligherna lättare. Hon har betalat allt själv. Det borde väl arbetsgivaren kunna göra.



Färdig lösning bara att skala upp och utvidga.

Det svåra är att förändra läkarens olika arbetsrutiner.

Och hålla IT-folket i fack så det inte blir ett superprojekt.

En omställning av en bransch börjar med ett antal små steg, men med ett slutmål.Framtiden är på väg om man kan se de den.

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Dansk snabbmat 1478. 2014.11.08 
Dansk snabbmat 1478. 2014.11.08



Färjemat.

Tar man färjan till Danmark i Skåne så kan man pröva dansk snabbmat. Enkelresa tar 20 minuter.

Pröva det här:



-Två röda och en grön

eller om Du är mera hungrig:



-Tre håndmaddar og en almindelig



Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Världsbäst på modern service!Trendspaning 1415 2014.09,09 
Världsbäst på modern service!Trendspnaing 1415 2014.09,09



Disney Institute i Orlando, Florida, USA

De har I 30 ÅR lärt företagsledare från mer än 40 olika verksamheter från 35 olika länder hur man erbjuder sina kunder yppersta service och upplevelser också med IT-stöd. Även sjukhusledningar har deltagit i utbildningen.(Jag har ju bott i Orlando många år och kunnat följa verksamheten. Ytterst få från Sverige har deltagit. )





Vad lär de då ut? Be our guest.

Jag har tillgång bl.a. till en kursbok där de ger en översikt av sitt concpept.

All service för kunder innebär egentligen en teaterföreställning, vilket inte alla inser. Det gäller också vården.



Språket.

Språket formar hur man ser på kunderna och formar en kultur

Disney använder termer och språk från showbusiness.

Här kommer några exempel.

The setting = dvs scenen för showen dvs hur lokalerna är utformade.

Cast Member =( medlem av teaterensemblen)

Gäst = kund (eller patient eller publik)

On stage =(på scenen) gäst områden, sjukhusytor öppna för patienterna.

Backstage

= bakom scenen. Ytor som inte patienter besöker.

Roll = arbete

Casting = välja ut person lämplig at spela viss roll

Audition = provspelning för roll. Alla anställs inte.

Host/hostess.Frontline exmployee. =De som har patientkontakt

Costum= uniform och klädsel och utseende



Alla som möter en kund spelar en roll i en teater.

Även om inte alla förstår det. Använd dessa ord och beskriv den vård Du får så ser Du genast om det finns ett manus som verkar genomtänkt.



Det behövs ett service theme dvs ett spelbart manus .

Det beskriver scen för scen, steg för steg, replik för replik hur föreställningen skall spelas och de olika rollernas utformning.



Använd nu de nya glasögonen jag gett Dig

Och granska Din vårdsupplevelser så ser du omedelbart briser. Ofta ser du att det följer en logik som om du är i en verkstad som passivt metallstycke utan känslor och upplevelseförmånga som skyfflas runt som vevaxeln.

59 minuter aktiv vård 23 timmars runtfoslande och sedan väntan i 5 månader och 29 dagar. Totalt 6 månader.



1965 började verkstäderna överge det koncepter.

Alltför många serviceverksamheter använder det fortfarande. D

Det behöver inte vara så, om politiker och beslutsfattare lär sig hur service och positiva upplevelser kan skapas. Det ger både gäster och cast (roller) en trevligare tillvaro.

Dags att byta paradigm!

Välkommen till framtiden! Upplevelse och service!

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Sjukvård som service och showbusinees Trendspaning 1414. 2014.09.08 
Sjukvård som service och showbusiness Trendspaning 1414. 2014.09.08



Service enligt Fabrikstänkande.

Stora delar av sjukvården är organiserad som en fabrik.

Lyssnar man på politiker, debatter och chefer och utsätts man för vård så märker man att fabriken är förebild, vad värre är det ett gammalt tänk ,som fabrikerna började överge 1965.

Patienten betraktas som ett passivt dumt metallstycke som skall utsättas för bearbetning.



Det finns andra nyare sätt att styra sjukvård som service.

IT-utveckligen har ju gått framåt och och ger nya möjligheter att organisera vården.



Servicemanagement innebär att kunden aktivt medverkar i serviceleveransen. Nästa steg i tankeutvecklingen är att det handlar om att ge kunden en positiv upplevelse. Fantasier från min sida? Nej igår upplevde jag det under en operation av mitt högra knä ,som jag råkat ut för en skada i. Det hade röntgas med skiktröntgen, vilket innebär att man kan vrida runt bilden tredimensionellt.

Det började med att jag träffade en socialt kompebt överläkare på Karolinska i juni. Vi började med att gemensamt granska bilderna på en datorskärm, så jag fick se skadorna. Slutsatsen blev att det skulle göra en titthålsoperation för att åtgärda.



Akt 1, ankomst

Idag måndag hälsades jag välkommen av en butler, en distingerad gentleman. (Jmf Carson i Downton Abbey.)

Socialt kompetent som utstrålade lugn. Peoplegreeter. Hans roll var att se till att jag bytte från civila kläder till sjukhusdress,och samordna andra åtgärder som att narkosläkare och sköterskor satte in nålar i vänster arm etc.



Akt 2 Dukning

Sedan in till operationsbordet. Först dukades jag upp för operation, i sterila kläder, och knäet placerades på en ställning. Där bedövades jag och fick lätt morfin 2. Det fanns en TV-skärm där operatören , övriga och jag kunde följa operationen. Showbusiness.



Akt 3. Showen börjar , ljuset i taket dämpas

Titthål innebär att en smal pinne förs in i knäet av operatören och på Tv-skärm kan ses, vad den ser, steg för steg. Jag också. Jag är med i showen! 8 personer i rummet som fungerade tillsammans på ett sätt, som fick mig ett tänka på ett klassiskt mindre storband med olika roller. Solister som alla spelar sina instrument och roller enligt ett gemensamt arrangemang . Låten heter knÄoperation, Narkosläkaren skötte ståbasen dvs höll mig levande och smärtfri och kollade blodtryck och puls etc. Jag hade hela tiden en dialog med operatören med mitt kåserande språk, inget latin. Läkaren kallade det kloakrensning , vilket vi skrattade åt. Det ar vad han gjorde. Tog bort skadade delar och jämnade till ojämnheter genom den tunna pinnen.



Akt 4 Sedan följde avdukningen.



Flyttades från operationsrummet till förrummet, där butlern og hand om mig och körde klädbytet åt andar hållet till civila kläder och såg till att nålar och annat avlägsnades. I sängen bredvid var nästa patient redo. Nu skulle orkestern spela en ny melodi Axeloperation.



Akt 5. Operatören kom slutligen och skrev ut mig.

Fick protokoll exakt över vad som gjorts och hur. Recept etc.

Kunde gå utan kryckor.



Teater i fem akter.

Så skall läkarvård gå till,utnyttjande av IT-teknologi kombination av service, där kunden medverka i operationen,

showbusiness , teater, storbandsorganisation. Kombination av äldre och nya under upplärning och modern titthålskirurgi!

Tackade hela gänget innan jag gick gick för utmärkt show!

Kändes som när man lämnar första klass på ett flygplan , en Las Vegas revy eller en förstklassig krog. Positiva upplevelser.



Framtiden är här!

- Så skall givetvis modern sjukvård bedrivas enligt service och upplevelse tänkande med fullt utnyttjande av IT-teknikens nya möjligheter. Dags att byta paradigm på beslutsfattare och politiker inom vården. I en kommande span ing skall jag beskriva de nya krav som måste ställas på medarbetarna i vården. Dags att flytta vården från 1965 till nutiden?

Forts följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link

Tillbaks Nästa