Det våras igen 
Trendspaning 503 2009.05.07



Reklamstyrning.

Det finns ingenting som är en fri lunch. Antingen skall vi nu betala för det eller också skall vi utsättas för reklam för att få det gratis. Det är ju ingenting nytt. Vanliga dagstidningar bygger ju på det. Att blanda annonser med text. ReklamTV också, nu börjar allt bli reklamstyrt.



Så är det maj och vårterminen börjar närma sig sitt slut.

I veckan deltog jag i ett årligt seminarium om ERP och beslutstöd på Grand Hotell enligt en viss affärsmodell. Det var en av de konferenser som bygger på leverantörssponsring. IT-leverantörerna betalar för att få ställa ut och förekomma i programmet. Anmälningsavgiften ligger på närmare 10.000, men knappast någon har betalat. En långfilm består ju av fyra - fem rullar. Och de bör ses i rätt ordning. Många av dessa konferenser brukar bli som att se en film där rullarna kommer i fel ordning. Höjdpunkter blandas med rena leverantörspresentationer. Dessa brukar inledas med att man får titta på ett antal organisationsschemor och produktförteckningar. Efter en inledning så genomfördes 4 parallella sessioner. Hittade dock en del godbitar som jag återkommer till. Det talas ju mycket om beslutsstöd, men vilka beslutsregler är det i egentligen som är inbyggda i MPS-systemen? Jo regler som gällde på 60-talet, när efterfrågan var konstant, konstaterade en professor. Det fick mig att till mina titlar som t.ex.trendspanare också fundera på att lägga till rubriken idéhistoriker.



Varför den nya titeln?Idéhistoriker

Jo det uppstår ju ständigt sanningar som sedan upprepas? Ytterst få har ifrågasatt sanningarna eller testat om de är sanna. De blir en sorts paradigm eller axiom och blir styrande. De är ofta enkla och logiska. Tänk hur länge jorden dels var platt och universums centrum, innan det blev allmänt accepterat att det inte var sant.



Toyota och Lean management.

På konferensen talades mycket om Lean. Toyota och Volvo var där och beskrev conceptet. Alla skall härma Toyota. I veckan redovisade Toyota en brakförslut på miljarder och mera är att vänta. Hoppsan, hur gick det till? Som idéhistoriker kan jag se att conceptet utvecklades för att åstadkomma intern effektivitet i en marknad som förväntades ständigt växa. Ett paradigm som var fel. Toyota tala om långsiktighet men har uppenbarligen inte läst sin historia om de återkommande kriser som alla produkter och marknader genomgår. För eller senare blir det överkapacitet och minskningar i efterfrågan Vi tycks vilja tro att världen utvecklas linjärt och störningsfritt, är det depression så varar den åravis, men är det paradigmet sant? Håller den finansiella vintern på att gå mot sitt slut? Jag tror det!



Tre böcker om ett nytt paradigm

Jag håller på och läser tre böcker parallellt, för att få grepp om ett nytt paradigm.

The Age of the Unthinkable (ISBN 978-0-316-11808-8)

Why the new world disorder constantly surprises us and what we can do about it.

The Black Swan (ISBN 978-1-4000-6351-2)

The Unthinkable (ISBN 978-0-307-35289-7). Who survives when disaster strike- and why? Varför överlevde ett fåtal t.ex. Estoniakatasrofen, medan de flesta gick under?



Resilience.

Alla böcker kommer in på resilience ungefär motståndskraft. Den som ständigt räknar med att allt kan gå fel, blir aldrig besviken utan för det mesta positivt överraskad att det inte gör det, men råkar inte heller inte ut för något som vållar besvikelse eftersom vederbörande tänkt igenom vad man skall göra om något går fel? Ekonomisk historia kan vara till hjälp, den upprepar sig i olika cykler, ungefär som naturen. Nu är det vår igen, och plötsligt inträffar undret att de skogsängar som för en månad sedan var vita av snö nu är vita av vitsippor.

Det kunde man inte tänka sig då när den värsta vintern på länge aldrig höll på att ta slut.Men det klarade naturen av elegant! Genom resilience!



Forts följer.

[ kommentar 1 ] ( 26 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link