United - Flyt the Friendly Skies?Trendspaning 2330 2017.04.11 
United Trendspaning 2330 2017.04.11



Nytt lågvattenmärke i service.



Deras motto är: Fly the Frkendly Skies!

Brukar kallas Corporate Bullshit?





Något för ett visst lägprisbolag att ta efter.?



Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05  
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05



Aktien fortsätter att sjunka.

De som lurades köpa aktien, som folkaktie, kan känna sig blåsta.?

Enligt Boston matrisen så är de i byrackehörnet.

Då är nästa steg kyrkogården. En ny teknisk omvärld väntar, som ändrar spelplanen totalt.

Få företag klarar flera varv i modellen.



Företagsledningen är sopor?

Överblivna från riktiga företag? Koncernchefen visade sin privata girighet nyligen genom att inte ta ut semester utan byta den mot miljoner?



De påstår att de :

Är i täten för den digitala världen?

Hur vore det att se till att den nuvarande administrativa apparaten fungerar utan systematiska fel?



Vrålande aktieägare?

Redan på förra stämman påpekades av aktieägare exempel på detta. Telia fortsätter att fakturera kunder för upphörda abonnemang och lämnar dem till kronofogden via sitt dåvarande dotterbolag Sergel Inkasso, om de inte betalar en obefintlig fordran.



Skurkfasoner i stort har vi ju sett inom Telia?,

Men uppenbarligen [också i smått?.

Koncernchefen lovade då att det var åtgärdat,

vilket skulle tas till protokollet.

Det har visat sig vara lögn.

I protokollet finns ingen anteckning,

Protokollföraren har gjort fel, och de två justeringsmännen har också brustit.

Lagbrott också i smått?



Missnöje i år också.

Aktieägare påpekade att brev kommit bort eller inte besvarats.

Flera liknande systematiska fel påpekades.

Det försökte avfärdas med, att enskilda ärenden inte kunde intressera aktieägarna. Insiktströghet?

Det fanns folk utanför som hanterade det..

Jo, vrålade de 700 aktieägarna unisont som fick taket att lyfta på Cirkus.



Vrål.

En ledning utan intresse för att göra sina kunder nöjda, brukar aldrig lyckas göra en turn-around.

Jag passerade några flickor utanför och beskrev ärendena.

De bara följde instruktioner, och hade visst inte gjort fel?

Jag rådde dem att i tid byta jobb till ett kundvänligt företag.

Om Du har aktier kvar. Sälj alla utom en, så blir Du väldigt dyr att administrera för Telia.



Ta förlusten och kvitta bort den.

En företagsledning, som inte lyssna på kunder, brukar aldrig lyckas.

Forts. följer

[ kommentarer 6 ] ( 13 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Norra Europas största fastighetsmässa Trendspanng 2303 2017.03.15 
Norra Europas största fastighetsmässa Trendspaning 2303 2017.03.15



På en mässa norr om Stockholm.

Jag var där och gick runt, 300 utställare och två scener med föredrag. Något nytt, nej, branschen verkar stå still? Jag har följt den i tiotalsår.

Den är produktorienterad inte kundorienterad.På bostadssidan råder produktbrist , vilket gynnar leverantörerna?



Soptunnebransch?

Det talas myckedt litet om kundnytta för boende eller företag. Jag brukar kalla den en soptunnebransch för företagsledare, där hamnar de, som inte platsar i branscher med kundbrist där man måste konkurrera med kundnyttor. Räknenissar?



Lyssnade på två föredrag, om Sundbyberg och Göteborg.

I Sundbyberg finns bostadsområden där folk skjuter varandra. I Göteborg också.

Vad var då problemet?

Det bodde alldeles för många i lägenheterna i förhållande till vad de byggts för på 60-talet.

Det accepterades som ett axiom, istället för att fundera över varför.



Det går ju att åtgärda om man vågar och vill?

Flyktingar eller på nyspråk nyanlända får ju bosätta sig var de vill. Därför fylls problemet på hela tiden.Politikerna våga inte åtgärda. De som klagar kallas på politikerspråk för populister!



Skum bransch?

Fastighetsbranschen vimlar av placerare som vill tjäna pengar i första hand inte tillhandahålla kundnytta.

Hur vet jag det? Jo jag lyssnar på dem på aktiemässor där de jagar placerare. Där talas det inte om kundnytta, utan om hur de skall höja hyrorna för hyresgästerna!



Hur skilja agnarna från vetet?

Ju vackrare namn på bolaget, Ju sämre för kunderna? Testa!

Tänk deras namn tvärtom, så får Du kanske sanningen?

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Allrahaveriet Trendspaning 2232 2017.03.14 
Allrahaveriet Trendspaning 2232 2017.03.14



Aktiefonder är big business.

Man startar en fond och lovar guld och gröna skogar till placerarna .

Man skall slå det s.k. indexet genom olika fiffigheter och genom att ta större risker.

Hur det än går så får förvaltarna sin ersättning form av procent på insatt belopp.På den lever det gott.

Fonderna är ofta registrerade utomlands för mindre insyn.



Allra har "klätt bruden" som det kallas enligt textboken.

Det som i andra sammanhang kallas

att "sätta läppstift på grisen."

Läppstiftet i det här fallet är bland annat en avdankad? kvinna?

F.d APfondsordförande och en toppsosse.

Nu har de fått kalla fötter och lämnat, kvar finns spararna,

som förmodlgen kan känna sig blåsta.



De gamla ordpråken:

A new succer (dumbom9 is born every day och

"en dåre och hans pengar skiljs snart åt!"

Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Akutsjukvård? Trendspaning 2222 2016.12.14 
Akutsjukvård? Trendspaning 2222 2016.12.14



Nya Karolinska akutmottagning får inte användas

Skandalerna fortsätter. Först har det blivit väldigt dyrt och sedan får det inte användas av allmänheten. De skall hänvisas till andra sjukhus. Stölleprov?









Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Klarna har noll koll? Trendspaning 2248 2016.09.21 
Klarna har noll koll? Trendspaning 2248 2016.09.21



Klarna lever på att fakturera åt andra.

Då borde man väl förvänta sig att de har koll på sin verksamhet. De är också börsnoterade. Jag beställde en bok från Ad libris som jag fick en faktura på och betalade den 16 augusti. Fortfarande trots många mail och samtal har de inte fått betalningen säger de.



Jag har papper på att de mottagit betalningen.

Mitt kontoutdrag visar tydligt att de fått betalningen. Vi har spårat transaktionen . En elektronisk transaktion via bankgirot till deras postgiro.Vi har lämnat numret. Deras kundtjänst verkar helt vilse. De vill skicka mig en faktura till, jag skall alltså betala två gånger.



Jag kommer att fakturera dem för min tidsåtgång.

OM du är aktieägare, så sälj. De har tidigare varit i blåsväder för sina affärsmetoder. De försöker få kunderna att vänta med betala. Det kostar 29 procent. Ockerränta.Företag som beter sig som ohyra har inte på marknaden och börsen att göra.

AD Libris som anlitar dem har just mist mig som kund.

Andra tycker likadant?

https://www.flashback.org/p54140693

Forts. följer.

[ kommentarer 7 ] ( 24 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Nordea fiskar? Trendspaning 2219 2016.08.22 
Nordea fiskar? Trendspaning 2219 2016.08.22



Brev från NOrdea, Ljungby?

De vill ha reda på om jag t.ex ägnar mig åt ekonomisk brottslighet? De vill att jag skall logga in på en site och fylla i ett formulär. DE har dålig ordning, De skriver att om jag tidigare svarat, så kan jag bortse från brevet.

Vad som får mig att gå igång är när företag ta sig före IT-idioti. Affärsbanker är duktiga på det.



Jag tänker inte svara.

Det skall bli intressant att se vad som blir deras nästa steg?

De har redan begått en olaglighet, och gett mig skriftligt på det. Elak som jag är? Så väntar jag på att råttfällan skall slå igen? Nordea byter ju VD:ar som andra byter skjortor.

Hej, då von Storkull?

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Jensens Boefhus luras? Trendspaning 2167 2016.06.30 
Jensens Boefhus luras? Trendspaning 2167 2016.06.30



Lurar in kunderna numera?

Jag och en affärskollega skulle ha ett möte, och tänkte ta något lätt innan. Jag har tidigare ätit lunch där. En bra biff med pommes frites sås en s.k. lunchbiff.



Så jag övertalade min kollega att vi skulle gå dit.

Det blev sista gången. Det visade sig när vi beställde att de nu ändrat sin prissättning. lunchen bestod numera av bara en biff! Ville man ha mera tillbehör så kostade varje sak extra. Lunchpriset hade plötsligt ökat med 50 % mot förut. Skulle vi gå, jag bad att få tala med restaurangchefen Jag är ju osvensk, men min kollega ville vi skulle rösta svenskt dvs med fötterna och lämna. Restaurangchefen visade sig vara en liten Mohammed? som inte kunde förklara prishöjningen och det vilseledan budkskapet, men påstod sig bjuda på tillbehören med samma pris som förut.



Vi fick in maten med tillbehören.

Då dök en svensk matrona upp som också påstod sig vara restaurangchef. Jag relaterade det inträffade för henne och att vi lovats tillbehöen gratis.

Nu skulle vi antingen lämna och gå eller också betala tillbehören! Jag frågade ironiskt om saltet var gratis! Vi åt och min kollega betalade. Gissa vad han fick tillbaka, jo en femtiolapp, som hade sista giltighetsdag. Det upptäckte han på vårt vattenhål senare.



Summerat.

Affärsmodellen är locka med bedräglig reklam och få in gästen, börja sedan ta betalt för allt, som man tror ingår i en lunch. Det styrker den stereotypa bilden av danskarna.Jag har i alla fall fått en exempel på extremt dålig service och bondfångeri som affärsmodell till mina kurser. Så undvik Jensens om du inte vill bli lurad.

Rykten sprider sig fort!

Forts. följer[/b)

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Aleris bedrägliga affärsmodell Trendspaning 2160 2016.06.23 
Aleris bedrägliga affärsmodell Trendspaning 2160 2016.06.23



Tre gånger har jag besökt av Aleris drivna sjukhus.

Tre gånger har jag blivit svårt besviken. Jag börjar skönja ett mönster: de anställer undermåliga läkare. De får dem billigt?

Specialister dem på enkla uppgifter, förser dem med dåliga undersökningsrum och brist på utrustning. Idag hade jag sett fram emot att prata med en hjärtspecialist, sedan jag fått en biverkan av en medicin. och förväntat mig ett nytt recept, inte!

Han förklarade att det enda han gjorde var att svara på hur mätning av EKG gått. Det hade gått bra, i övrigt så behagade han inte ens ta blodtrycket.



Hur länge skall svindlare få hålla på med landstingets pengar?

Vet någon hur man blir av med skitföretag? OM Du förespråkar privatisering av vården? Som teori, så skall Du få Dina fiskar ordentligt varma av verkligheten praktik.

Aleris bedriver svindleri, går det att stoppa?

Forts. följer.

[ kommentarer 8 ] ( 15 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
McDonalds misslyckade Digitalisering Trendspaning 2130 2016.05.24 
McDonalds misslyckade Digitalisering Trendspaning 2130 2016.05.24



Det skall bli enklare ,bekvämare och billigare.

Igår citerade jag Kinneviks framework, som säger detta.



Passerade Regeringsgatans restaurang.

Ibland tar jag en ostburgare med vatten för 10 kronor. Brukar betala med ett mynt och beställa över disk. Det går fort och bekvämt, sedan sätter man sig och äter i lugn och ro.



Det nya systemet

Innebär att Du själv skall skriva in Din beställning och så betala med kort. Det tar sin tid av köerna att döma vid datorerna. Om Du gjort det, så får Du ett beställningsnummer att hålla rätt på.

När maten är klar, så visas det på en display. För att se den, så får kunden stå och vänta. Det tar sin tid. En ovanligt misslyckad digitalisering. Priserna var de samma fast man flyttat över arbetsuppgifter och ökat besvär till kunderna. Vi röstade med fötterna och gick. Så går det till att bli av med kunder och få dåligt rykte för McDonald.

Forts följer



[ kommentarer 6 ] ( 12 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link

Tillbaks Nästa