IBM -förr och nu Trendspaning 2421 2017.07,21 
IBM -förr och nu Trendspaning 2421 2017.07.21



Förr

Om man valde IBM och det blev fel

- fick man ändå inte sparken.



Nu

Om man väljer IBM och det blir fel

- nu får man sparken.

T.ex Transportstyrelsen

Tiderna förändras, men inte IBM?

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g- ... -starten-/



Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Citybanan invigd Trendspaning 2017.07.13 
Citybanan invigd Trendspaning 2017.07.13



17 miljarder kostade det!

Getingmidjan är två spår söderut, som tåg och pendeltåg ha delat på.

På Centralen fanns två perronger med fyra spår.

Två i varje riktning, eftersom det är två olika linjer, som möts.



Bara en perrong nu istället.

Dessutom har inte trafiken delats upp i en sida i varje riktning.

Kan man logistik, så ser man att det skapat en ny getingmidja som reducerar den nya kapaciteten till hälften.



Tillgängligheten sämre.

På Centralen finns en korridor från T-banan till perrongerna på stationen.

Från korridoren är det en trappa upp till perrongen eller en hiss.

Från den nya perrongen nere i Citybanans tunnel är det långt väg upp till den korridoren,

Ett antal trappor och långa korridorer

mellan dem att passera, vilket tar tid.

Eller också an man ta tre olika hissar med långa korridorer emellan.



Dålig kunskap om flöden.

Jag har noterat det förut att i Usa med sina nöjesparker kan man det mycket bättre.

Citybanan är en dyr besvikelse för 17 miljardet i detta avseende.

Tidigare ha jag sett det i Mall of Scandinavia i Solna. och i ett varuhus i Malmö.



Dyr kunskapsbrist.

Not invented here istället för

Stolen with pride and improved?







Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Tågkaos som vanligt Trendspaning 2392 2017.06.22 
Tågkaos som vanligt Trendspaning 2392 2017.06.22



En klippt kabel vållade tågstopp i Stockholm.

Tusentals blev strandsatta.

Reservplaner saknades



Forts.följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Pressbyråns dåliga service? Trendspaning 2371 2017.05.22 
Pressbyråns dåliga service? Trendspaning 2371 2017.05.22



Snabbt betjäna resenärer är affärsmodellen?

Jag passerade genom butiken på övre plan på Stockholm C på väg till ett tåg.

I ett ställ med pocket böcker hittade jag vad jag sökte en mysdeckare Fågelskådaren.



Anställd för att laga kaffe åt sig själv?

Bredvid bokstället fanns en kaffeautomat, där en anställd flicka omständligt lagade till sitt kaffe.

Hon såg att jag tog boken för att betala.

Jag gick till kassan, och fick vänta ,medan hon mixtrade med sitt kaffe, utan att bry sig om mig.

Så småningom påkallade jag hennes uppmärksamhet.

Hon tog ändå lång tid på sig att lämna kaffeapparaten och komma till kassan med muggen i handen.



Hon var kränkt för att jag avbrutit hennes kaffefixande.

-Jag är ingen hund?

-Nej, men Du får betalt för att betjäna kunder i första hand, inte fixa eget kaffe!



Många ungdomar är lättkränkta numera.

Det har jag sett i flera sammanhäng.

På gymmet på eftermiddagen förde jag det på tal bland deltagarna.

Alla hade liknande erfarenheter.

En trend bland ungdomar numera? Att vara lättkränkt!

Hur kommer då framtiden att se ut?

Forts. följer















[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
EasyFairs och mässan Ecommerce Trendspaning 2559 2017.05.10 
EasyFairs och E-Ccommerce Trendspaning 2559 2017.05.10



Incheckning av gäster.

Jag är tyvärr bortskämd med det som kallas Seamless shoppng eller incheckning.

Handeln har lät sig att det skall vara friktionsfritt, annars mister de kunder.

Det var det också på modeföretaget H&M:s bolagsstämma på onsdag eftermiddag.

Det var fel på min kollegas förnamn, men det löstes på en minut. Friktionsfritt



Easyfairs från Göteborg anordnar mässor i Kista.

Idag om E-Commerce.

Easyfair visar minskande omsättning och går med brakförlust!

Frågan när de går i konkurs?



Varför?

Jag får inbjudningar med färdiga inträdesbiljetter från dem.

När jag gått dit, som i morse har det hänt ett antal gånger att de plötsligt inte hittar mig och andra i inchecknings systemet, vilket vållar strul. Friktion

Jag har givetvis tagit reda på varför, vem som gjort systemet.

Det är gjort i Belgien.



Strul idag igen.

Fast jag hade med mig ett utskrivet entrekort, så fungerade det inte igen!

Jag uttryckte mitt missnöje igen, och det skulle jag inte ha gjort.

Ansvariga chefskor, bestående av en s.k syförening. förklarade att de inte kunde göra något åt systemet, och att jag inte borde klaga utan tiga och lida.

Jag fick inte vara med i deras syförening mer, för att citera Orlogs visa

Jag förbjöds komma in fast jag hade papper, att jag bjudits.

Så går det när man ha billig personal som beter sig som sopor.



Inte många besökare.

Medan de föreläste för mig, hann jag lägga märke till att det inte var så många som kom, och många som avvisades som jag med sina biljetter. De fick skiva in sina uppgifter igen.

Man undrar på vilken soptipp de rekryterar sin incheckningspersonal och hittat sitt IT-system?

Jag hade kontaktat flera av utställarna, som nu fått reda på varför jag inte dök upp. De blev inte glada. De betalar ju dyrt, och vill ha besökare.



Missnöjda kunder röstar med fötterna.

Men de berättar för andra. Det hann jag göra före stämman hos H&M.

En del aktieägare hade tänkt besöka mässan och ville höra vad jag tyckte.

När de fick höra min historia, så beslöt de att avstå.

Besökarantalet är lågt på Easy Fairs massor och sjunkande!



Nu vet Du varför?

Det är långt ifrån sömlöst. att släppas in hos Easy Fairs,

därför tappar de besökare.

Till skillnad från mig, som har mål i mun, så tiger de flesta. lider och försvinner.

Det drabbar utställarna, de får inte sålt!

Syföreningen på EasyFairs skulle kunna lära av hur det går till att checka in friktionsfritt av H&M, om de ens blir insläppta?



PS.

Detta e mail kom nyss från EasyFairs

Du kommer väl imorgon?

Vad tråkigt att du inte kunde komma till oss idag!

Men, vi har öppet även imorgon så att du kan uppleva

ännu en grym dag på Kistamässan tillsammans med oss, våra talare, partner och utställare; som är där helt för din skull!



Missa inte en hall fylld med innovationer, trender och utvecklade system som gör din digitala närvaro både enklare och vassare &; vi ses.

EasyFairs beter sig som en korsning av ett dårhus och en nyårsrevy.

Så går det när man rekryterar chefer och folk utan kompetens.

På deras hemsida skyte de med hur lät det är att besöka dem.

Som vanligt Corporate bullshit!

http://www.easyfairs.com/sv/om-oss/

Tack så mycket Easy Fairs för ett praktikfall på extremt Dålig Service ,som jag kan använda i mina föreläsningar.

Forts. följer.

[ kommentarer 1160 ] ( 2855 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
United - Flyt the Friendly Skies?Trendspaning 2330 2017.04.11 
United Trendspaning 2330 2017.04.11



Nytt lågvattenmärke i service.



Deras motto är: Fly the Frkendly Skies!

Brukar kallas Corporate Bullshit?





Något för ett visst lägprisbolag att ta efter.?



Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05  
Telia- en byracka? Trendspaning 2324 2017.04.05



Aktien fortsätter att sjunka.

De som lurades köpa aktien, som folkaktie, kan känna sig blåsta.?

Enligt Boston matrisen så är de i byrackehörnet.

Då är nästa steg kyrkogården. En ny teknisk omvärld väntar, som ändrar spelplanen totalt.

Få företag klarar flera varv i modellen.



Företagsledningen är sopor?

Överblivna från riktiga företag? Koncernchefen visade sin privata girighet nyligen genom att inte ta ut semester utan byta den mot miljoner?



De påstår att de :

Är i täten för den digitala världen?

Hur vore det att se till att den nuvarande administrativa apparaten fungerar utan systematiska fel?



Vrålande aktieägare?

Redan på förra stämman påpekades av aktieägare exempel på detta. Telia fortsätter att fakturera kunder för upphörda abonnemang och lämnar dem till kronofogden via sitt dåvarande dotterbolag Sergel Inkasso, om de inte betalar en obefintlig fordran.



Skurkfasoner i stort har vi ju sett inom Telia?,

Men uppenbarligen [också i smått?.

Koncernchefen lovade då att det var åtgärdat,

vilket skulle tas till protokollet.

Det har visat sig vara lögn.

I protokollet finns ingen anteckning,

Protokollföraren har gjort fel, och de två justeringsmännen har också brustit.

Lagbrott också i smått?



Missnöje i år också.

Aktieägare påpekade att brev kommit bort eller inte besvarats.

Flera liknande systematiska fel påpekades.

Det försökte avfärdas med, att enskilda ärenden inte kunde intressera aktieägarna. Insiktströghet?

Det fanns folk utanför som hanterade det..

Jo, vrålade de 700 aktieägarna unisont som fick taket att lyfta på Cirkus.



Vrål.

En ledning utan intresse för att göra sina kunder nöjda, brukar aldrig lyckas göra en turn-around.

Jag passerade några flickor utanför och beskrev ärendena.

De bara följde instruktioner, och hade visst inte gjort fel?

Jag rådde dem att i tid byta jobb till ett kundvänligt företag.

Om Du har aktier kvar. Sälj alla utom en, så blir Du väldigt dyr att administrera för Telia.



Ta förlusten och kvitta bort den.

En företagsledning, som inte lyssna på kunder, brukar aldrig lyckas.

Forts. följer

[ kommentarer 6 ] ( 13 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Norra Europas största fastighetsmässa Trendspanng 2303 2017.03.15 
Norra Europas största fastighetsmässa Trendspaning 2303 2017.03.15



På en mässa norr om Stockholm.

Jag var där och gick runt, 300 utställare och två scener med föredrag. Något nytt, nej, branschen verkar stå still? Jag har följt den i tiotalsår.

Den är produktorienterad inte kundorienterad.På bostadssidan råder produktbrist , vilket gynnar leverantörerna?



Soptunnebransch?

Det talas myckedt litet om kundnytta för boende eller företag. Jag brukar kalla den en soptunnebransch för företagsledare, där hamnar de, som inte platsar i branscher med kundbrist där man måste konkurrera med kundnyttor. Räknenissar?



Lyssnade på två föredrag, om Sundbyberg och Göteborg.

I Sundbyberg finns bostadsområden där folk skjuter varandra. I Göteborg också.

Vad var då problemet?

Det bodde alldeles för många i lägenheterna i förhållande till vad de byggts för på 60-talet.

Det accepterades som ett axiom, istället för att fundera över varför.



Det går ju att åtgärda om man vågar och vill?

Flyktingar eller på nyspråk nyanlända får ju bosätta sig var de vill. Därför fylls problemet på hela tiden.Politikerna våga inte åtgärda. De som klagar kallas på politikerspråk för populister!



Skum bransch?

Fastighetsbranschen vimlar av placerare som vill tjäna pengar i första hand inte tillhandahålla kundnytta.

Hur vet jag det? Jo jag lyssnar på dem på aktiemässor där de jagar placerare. Där talas det inte om kundnytta, utan om hur de skall höja hyrorna för hyresgästerna!



Hur skilja agnarna från vetet?

Ju vackrare namn på bolaget, Ju sämre för kunderna? Testa!

Tänk deras namn tvärtom, så får Du kanske sanningen?

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Allrahaveriet Trendspaning 2232 2017.03.14 
Allrahaveriet Trendspaning 2232 2017.03.14



Aktiefonder är big business.

Man startar en fond och lovar guld och gröna skogar till placerarna .

Man skall slå det s.k. indexet genom olika fiffigheter och genom att ta större risker.

Hur det än går så får förvaltarna sin ersättning form av procent på insatt belopp.På den lever det gott.

Fonderna är ofta registrerade utomlands för mindre insyn.



Allra har "klätt bruden" som det kallas enligt textboken.

Det som i andra sammanhang kallas

att "sätta läppstift på grisen."

Läppstiftet i det här fallet är bland annat en avdankad? kvinna?

F.d APfondsordförande och en toppsosse.

Nu har de fått kalla fötter och lämnat, kvar finns spararna,

som förmodlgen kan känna sig blåsta.



De gamla ordpråken:

A new succer (dumbom9 is born every day och

"en dåre och hans pengar skiljs snart åt!"

Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Akutsjukvård? Trendspaning 2222 2016.12.14 
Akutsjukvård? Trendspaning 2222 2016.12.14



Nya Karolinska akutmottagning får inte användas

Skandalerna fortsätter. Först har det blivit väldigt dyrt och sedan får det inte användas av allmänheten. De skall hänvisas till andra sjukhus. Stölleprov?









Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link

Tillbaks Nästa