Ultralöpare! Trendspaning 1280 2015.05.18 
Ultralöpare! Trendspaning 1280 2015.05.18



Ultralöpare springer 16 mil i ett sträck!

I fredags var jag inbjuden till ett frukostmöte hos Infozone i Stockholm för att lyssna på:



I huvudet på en ultralöpare med Åsa Wilk.

Jag hade inte hört talas om området innan.

Spontant trodde jag att något sådan inte var möjligt. Jag hade fel. Det finns tydligen en grupp av ultralöpare världen över som klarar av det. Åsa berättade om hur det går till, från förberedelser till genomförande.



Human Resource publik.

På deltagarnas frågor framgick att många kom från området Human Resource; och hade lång erfarenhet av att förstå hur människor kan må bra och prestera. Slutsatsen från Åsa föredragning är att det är en fråga om viljestyrka.



Born to run.

Deltagarna fick alla en bok med denna titel och översatt till svenska. Denna ger en översikt av ultralöpningen worldwide. Boken gör också gällande ur utvecklingssynpunkt att det är naturligt för människor att springa långt.



Dyra Sportskor är ett fördärv enligt boken.

De hindrar fötterna från att röra sig naturligt.



Sammanfattat.

Det är bra men frukostmöten om områden, som man normalt inte hör talas om. Ser fram emot flera liknande möten.

Forts. följer.



[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Du tänker fel ! Trendspaning 1088 2013.10.30 
Du tänker fel ! Trendspaning 1088 2013.10.30



Tänka, snabbt och långsamt!

Nu finns den på svensks, boken av Nobelpristagaren Daniel Kahnehamn, Det är en pocket tegelsten på närmare 700 sidor.

Klart värd att läsa.



Två olika tankesystem, ett snabbt och ett långsamt.

Det första fattar snabbt beslut, men ofta fel. Det andra tankesystemet tar tid på sig. Det kan ändå fatta fel beslut.

Det finns massor av s.k tankefel.



500 sidor om hur Du tänker fel.

En av felen är Haloeffekten. Du bländas t.ex av mördande reklam, vilket utnyttjas t.ex i valpropaganda. Exemplet Nixon som framstod som en slusk jämfört med Kennedy i TV-rutan.



Palmes hånleende. Negativ Halo

Eller debatten mellan Palme och Fälldin, där Palmes hånleende gav en negativ Halo i TV. Eller Obamas Haloeffekt som talare, trots hans totala brist på ledningserfarenhet, en socialarbete. Hans brist på ledarförmåga, och dess effekter som nu börjar uppdagas även hos de trogna. Påstår sig inte känna till att USA avlyssnat 35 andra regeringschefer. Noll Koll? Så kan folk förföras och göra tankefel!



Det finns massor av andra snedvridningar.

Boken har jag scannat snabbt, nu skall jag läsa den långsamt för att fånga in allt.



Ett bra beslut trots allt är att köpa den.

80 kronor kostar den. Kahnemans storverk kommer för evigt att förändra ditt sätt att tänka om hur Du tänker.mer än en Såld i över trettio länder och sålt mer än en miljon ex.

Borde vara obligatorisk läsning för alla beslutsfattare!

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Osäkerhet och Tvetydighet. Trendspaning 1078 . 2013.07.08 
Trendspaning 1078. 2013.07.08



Osäkerhet och tvetydighet.



Problemen vid affärsutvecklings och IT-projekt är två:



Osäkerhet.

Det kan definieras som att man saknar tillräcklig kunskap. Ännu värre

att man inte vet, att man inte vet!



Tvetydighet.

Innebär att man tolkar befintlig information olika utifrån olika referensramar. Brukaren får något annat än man menar sig ha beställt!



Fel resultat!

Politiker ger s.k. papperslösa, som egentligen inte har laglig rätt att vara i landet: Fri sjukvård.

Eu- innevånare, som har rätt att vara här,

får däremot inte fri sjukvård. Hoppsan!

Så går det när man inte tänker logiskt?

Forts. följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Påskmust och varumärken.Trendspaning 991 2013.03.30 
Påskmust och varumärken. Trendspaning 991 2013.03.30



Varumärken har blivit populära.

Man försöker förespegla kunden att produkten är bättre än liknande och för att kunna ta mera betalt.



Påskmust.

Till helgen fanns det olika sorter att välja ibland, till olika literpriser. Själv märker jag ingen skillnad. Därför nappade jag på en generisk produkt med lågt literpris som dessutom användes som s.k. loss-leader av en livsmedelskedja. Det fungerade, för de tog slut. Något överraskande ersatte affären utbudet med en varumärkt must. Så jag blev inte utan. Skall provsmaka den, när mitt lager sedan förra helgen tar slut. Musten blir bättre efter lagring, tycker jag?

Forts. följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Landsbygden som nöjespark? Trendspaning 990. 2013.03.29 
Landsbygden som nöjespark? Trendspaning 990. 2013.03.29



När det är ledigt lockar landet?

I helgtider, när skolorna är lediga, söker sig många ut på landet från storstäderna på jakt efter upplevelser och nöjen. Det erbjuder en affärsmöjlighet för den avfolkade landsbygden.



Kasa på nederbörden.?

Att åka på skidor eller annat på snön, horisontellt och vertikalt, muskeldrivet eller maskinstött, är populärt.



Mora har satsat på att vara tivoli.

På ett tivoli kan man ju visa sin skicklighet genom att t.ex. skjuta prick. Vasaloppet är fulltecknat för nästa år. Huvudloppet har utökats med ett antal varianter vintertid, och sommartid satsar man på cykellopp.



Vad driver utvecklingen?

Självkänsla att kunna prestera något som väcker andras beundran.




Framtiden för landsbygden som tivoli och bli gröna kaniner?

Är framtiden för landsbygden att bli nöjespark för stadsborna, när de är lediga? Att bli som de gröna kaninerna på Liseberg i Göteborg? Eller som seriefigurer på Disney World?

Forts.följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Tidsresan (8)Trendspaning 978 2013.03.17 
Tidsresan (8)Trendspaning 978 2013.03.17



Blödande varuhus?

Vid ett torg, ligger en galleria som byggdes 1964, och ansiktslyfts ett antal gånger och en nyare. Uppenbarligen har den äldre byggnaden problem. I fredags läste jag att förvaltaren skall investera 50 miljoner i att göra om entréerna? Ungefär lika fåfängt som att försöka bygga nya fabriker?



Hur reagerade de försvunna fabrikörerna till att börja med?

Såg de förändringen, och satsade pengarna på den nya framtiden?

Eller led de av insiktströghet?

Det enda konstanta är förändringen.

Historien upprepar sig inte, den rimmar!

Forts. följer



[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Tidsresa(6) Trendspaning 975 2013.3.14 
Tidsresa(6) Trendspaning 975 2013.3.14



Den tekniska utvecklingen och nyttor driver utvecklingen.

I början av 50-talet var det ont om kylskåp. Mjölk såldes i särskilda affärer ur stora kärl. Köttaffärer hade rinnande vatten på skyltfönstren. Livsmedel handlades varje dag i små mängder påverkad av köpkraften av hemmafruar.



Ändrade köpvanor.

Så kom kyltekniken och förpackningsindustrin och började göra veckohandling möjlig, eftersom hushållen skaffade bilar. Folk flyttade ur stadskärnorna och nya områden byggdes med plats för bilarna. Handeln förändrades till stormarknader. Hemmafruarna försvann, man började veckohandla. Parkering är gratis, det är gott om plats för bilar,



Köpkraften ökade.

De allmänna kommunikationsmedlen är fortfarande byggda som på 50-talet, så att det man kan ha med sig helst skall rymmas i fickorna eller möjligen i en plastkasse. Obekvämt. Miljörörelsen avgiftsbelägger ju möjligheten att ta bilen in till centrum på olika vis och helst avskaffa den.



Numera har välståndet gjort att kunderna kan köpa mera.

Försök köpa en tjock TV inne i staden och ta den med på bussen till förorten? Centrumbutiker fungerar mera som utställningslokaler tills de läggs ner. Köpen görs sedan på stormarknader eller över nätet. En efter en försvinner de nyttor som tidigare skapats av centrumgator.



Insiktströghet.

Omvärlden ändras varje dag. Antingen ser man den nya helheten eller också sker förändringarna gradvis, utan gemensamt mål, och då uppstår efter ett tag en situation som hindrar fortsatt utveckling.



Vrida utvecklingen tillbaka eller se helheten.

Det finns alltid ett motstånd mot förändringar. När Järnvägar skulle byggas fanns det högljudda protester från personer som på s.k vetenskapliga grunder påstod att den mänskliga hjärnan skulle skadas av de nya fartmöjligheterna.



Backa bandet?

En del vill backa bandet, och för att ta en liknelse, skaffa tillbaka skofabrikerna. Det går förstås inte.



Krokben.

Framtiden är redan på väg, men i staden har man lagt krokben för sig själv genom att inte se helheten i hur framtiden kommer att se ut. Det är man inte ensam om. Att avlägsna krokbenen kommer att kosta mycket, om det ens går. Andra städer vinner, som gör det rätt . Andra förlorar. Om det handlar kommande spaningar.



Vilken helhet har man inte sett?

Som trendspanare har jag redan fysiskt varit i framtiden, så jag vet hur den ser ut. Jag har som i filmen Tillbaka till framtiden rest tillbaka i tiden. Jag vet därför hur man borde göra för att flytta sig i tiden 40 år till framtiden.



Skoindustrin kommer att försvinna?

Tänk om jag för 60 år sagt till fabrikörrn att skoindustrin kommer att vara försvunnen? Och angett skälen?

2,5 % hade trott mig, och sadlat om, resten hade inte gjort det. Det kallas insiktströghet. Det är riskabelt att vara trendspanare och göra tidsresor?



Närsynthet , men ser inte helheten, megatrenderna.

I den besökta staden har framtiden redan anlänt. Jag vet hur den skulle kunna se ut? Jag kan se att man redan lagt krokben för framtiden. Hur?

Forts följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Tidsresa (5) Trendspaning 974 2013.03.13 
Tidsresa (5) Trendspaning 974 2013.03.13



Kedjefiering!

Vad har ersatt skofabriksarbetarna? Nya arbetare, tjänstearbetare. Vad har då ersatt skofabrikerna? Jo handel service och transporter som drivs av kedjor. Kedjor har enhetliga koncept, som fungerar som den amerikanska rakapparaten, alla hakor rakas lika, vare sig det behövs eller inte. Hotellet ingår i en kedja. Burger King och Mc Donald som exempel. Gallerierna är en sorts inomhusgator,som drivs av kedjor, där andra kedjor kan hyra in sig. På gallerierna drivs t.om.kafeérna av kedjor. Livsmedelskedjor. Restaurngakedjor. Livsmedelskedjor. Busstrafiken upphandlas av politiker till lägsta pris



Skolor, sjukvård blir också kedjor.

Samma trend att bolagskedjor driver alltfler skolor, vårdcentraler etc.



Konsekvenser av detta.

Utrymmet för lokala företagare, minskar. De ersätts av franchisetagare, som betalar för att sprattla efter enhetliga koncept.



Nya färdigheter krävs av arbetarna. Flerhänthet

Skofabriksarbetarna kunde försörja sig på att utföra några arbetsmoment. Förmåga att umgås med kunder krävdes inte.



Exempel

Ta en hamburgerkedja som exempel. Personalen måste vara flerhänt, de måste kunna ge mig de föreskrivna tre leendena, och rabbla sin läxa på förståelig svenska, när jag beställer. Plocka ihop beställningen rätt. Städa upp borden.Etc.



Nya arbetstider. Avsynkronisering.

Tidigare följde arbetstidens fabrikstiderna 7-17 måndag till fredag. Nu är det öppet längre på kvällarna och på helgerna. Konflikten pågår mellan fabrikstidens tidsindelning och tjänstetidens 24/7/365



Staden är fortfarande en arbetarstad.

Arbetsuppgifterna har dock ändrat karaktär. Låt oss leka med tanken att vi kunde ställas inför uppgiften:

att flytta en skofabriksarbetare som slutat på fredag och sätta denne i det nya tjänstearbetet?



Sossarnas nye partiledare kallar det ett matchningsproblem.

De gamla färdigheterna räcker inte, mycket nytt behöver läras. Att göra samma tankeexperiment med en industriarbetare t.ex en svarvare visar motsvarande gap. Maskinerna är numera programmerade.



Den gamla stadens centrum är döende.

Dess funktioner har övertagits av nya företeelser.Samma generella trend i Sverige liksom för länge sedan i USA.



Insikttröghet.

Fortfarande återstår att inse den nya omvärlden för politikerna, att förstå hur en ny stad skall byggas? Vilka områden som kan utvecklas, om man bara inser sina resurser. Man har inte kunnat undgå att företag i logistikbranschen sett stadens centrala läge och utnyttjat detta.



Hur skall staden se ut om tjugo år.

Till det tänkte jag återkomma som trendspanare. Häng med!

Forts . följer.

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Aerotropolis 
(From Wikipedia, the free encyclopedia)





An aerotropolis

is an urban plan in which.

the layout, infrastructure, and economy

is centered around an airport,

existing as an airport city.

It is similar in form and function to a traditional metropolis,

which contains a central city core and its commuter-linked suburbs.

The term was revived and substantially extended by academic and air commerce expert Dr. John D. Kasarda in 2000, based on his prior research on airport-driven economic development.

According to Kasarda,



airports

have evolved as drivers of business location and urban development in the 21st century

in the same way as did

highways in the 20th century,

railroads in the 19th century and seaports in the 18th century.

As economies become increasingly globalized and dependent

on electronic commerce,

air commerce and

the speed and agility it provides

to the movement of people and goods

has become its logistical backbone.



Airports

Connectivity

Airports offer connectivity

to suppliers,

customers, and

enterprise partners worldwide.

Some of the businesses around airports are even more dependent on distant suppliers or customers than on those located nearby.

Support

The aerotropolis encompasses

a range of commercial facilities

supporting both aviation-linked businesses and the millions of air travelers who pass through the airport annually.



Around.

In and around airports, we generally find industries related to time-sensitive manufacturing,

e-commerce fulfillment,

telecommunications and logistics;

hotels,

retail outlets,

entertainment complexes and

exhibition centers;

and offices for business people who travel frequently by air or engage in global commerce. Clusters

of business parks,

logistics parks,

industrial parks,

distribution centers,

information technology complexes and

wholesale merchandise marts locate around the airport and along the transportation corridors radiating from them.



Clusters.



As increasing numbers of businesses and commercial service providers cluster around airports, the aerotropolis is becoming a major urban destination

where air travelers and locals alike can work, shop, meet, exchange knowledge, conduct business, eat, sleep, and be entertained without going more than 15 minutes from the airport.

Development



Planning or unplanned?



Some aerotropolises have arisen spontaneously due to demand, but a lack of planning and infrastructure development can create bottlenecks.

Principles of urban planning and sustainability are essential to the creation of a successful aerotropolis.

Governance bodies composed of airport management and city and regional government officials, together with local business and economic development leaders should lead planning and development efforts for the aerotropolis.

Forts följer

[ Lägg till kommentar ]   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link
Quros 3 , ny kinesisk bil, på Genevesalongen ! Trendspaning 968.2013.03.07 
Quros 3, ny kinesisk bil, på Genevesalongen ! Trendspaning 968.2013.03.07



Low End disruptions.

Den flitige läsaren har hört mig tjata, om hur kineserna metodiskt attackerar världsmarknaden underifrån. Av någon anledning, jag inte förstår, så råder insiktströghet hos de flesta chefer. När sedan en ny produkt dyker upp så är det för sent att reagera. Samma sak upprepas hela tiden.



Nu är det bilmässa i Geneve.

Där visas den första kinesiska bilen upp Quros 3. Den är designad från grunden och kommer att börja säljas nästa år 2014.



Vilken klass konkurrerar den då med?

Jo. Golfklassen dvs en volymbil. Nedre delen av segmentet, volym, helt enligt textboken.



För sent för VD:arna i Wolkswagen. Renault, Peugeot, Seat!

Kineserna kommer givetvis att sälja den i volym i Kina, därmed stängs den marknaden för Europeerna. Samtidigt kan kineserna ta ut serielängden och konkurrera med bättre kundnytta till väsentligt lägre pris i Europa.



Snobbism hos chefer?

Av någon anledning så verkar alla vilja gå mot den övre delen av marknaden, lyxmarknaden. Den är liten till volymen.



Jmf SAS och Norwegian.

Medan det en bolaget, SAS går från konkursläge till ett annat, så fortsätter Norwegian att växa genom att leverera bättre nytta i volym till lägre pris. På samma sätt sitter västvärldens företagsledare blinda och låter kineserna ta över sina marknader, underifrån.



Kom ihåg Qoros!

Och sälj Dina aktier i europiska biltillverkare! Jag kommer att fortsätta att tala för döva öron, och fortsätta att konstatera: Vad var det jag sa!

Forts. följer.



[ kommentarer 7 ] ( 21 visningar )   |  [ trackbacks 0 ]   |  permalink  |  related link

Nästa